Menu

piątek, 16 listopada 2012

Ciasto drożdżowe

Uwielbiam ciasta drożdżowe oczywiście jeść :)) co do pieczenia to zawsze mi się wydawało, że są za trudne dla mnie. Moja mama nigdy ich nie piekła, a ciocia która je piecze robi je na tzw. oko ;), a że ja mam popsute oczy ;) .... Teraz jak mam dużo czasu sięgnęłam po lekturę znalezioną oczywiście na blogu Dorotus pt. jak upiec perfekcyjne ciasto drożdżowe no i porwałam się na nie ;). Wizualnie hmm dużo do życzenia hehe natomiast przepyszne w smaku  :). Kuzynka powiedziała mi, że jak naciśniesz upieczone już ciasto i ono wróci do pierwotnej pozycji to znaczy, że jest dobrze upieczone moje takie są z czego się ogromnie cieszę:)). 


Składniki: 

na zaczyn:
  •  32 g drożdży świeżych,
  • 1/2 szklanki letniego mleka (ja dałam wodę).
  • 1/2 szklanki mąki pszennej,
  • 1/4 łyżeczki cukru,
na ciasto:
  • 1/2 szklanki letniego mleka ( dałam wodę)
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii lub kilka kropel aromatu waniliowego
  • otarta skórka z połowy cytryny
  • szczypta soli
  • 1/4 kostki rozpuszczonego masła*(dałam 45 ml oleju)
  • 1 jajko
  • 1 żółtko
  • 2 i 3/4 szklanki mąki pszennej
  • śliwki węgierki, około 1 kilograma,(robiłam również z borówkami), 
na kruszonkę:
  • 180 g mąki pszennej,
  • 100 g cukru,
  • cukier waniliowy - 16 g,
  • pół kostki roztopionego masła,
  • 1/4 łyżeczki cynamonu.
Przygotować zaczyn. Do dużego naczynia wlać mleko i dodać drożdże. Dodać mąkę, cukier i wymieszać. Przykryć i zostawić do podwojenia objętości. Po tym czasie dodać pozostałe składniki i wyrobić. Ciasto powinno być miękkie i elastyczne. Przykryć i zostawić do wyrośnięcia na około godzinę czasu, aż podwoi objętość.
W międzyczasie przygotować kruszonkę. Mąkę wymieszać z cukrem, cukrem waniliowym i cynamonem, zalać gorącym i roztopionym masłem. Dobrze połączyć i zrobić kruszonkę.
Blachę o wymiarach 30 x 40cm wyłożyć papierem do pieczenia. Wyłożyć na nią wyrośnięte ciasto. Ułożyć obok siebie połówki śliwek (stroną rozciętą do góry), posypać kruszonką i odstawić jeszcze do wyrośnięcia na pół godziny.
Piec w temperaturze 180°C przez około 45 minut, aż kruszonka lekko się zarumieni, do tzw. suchego patyczka.

2 komentarze: