Menu

niedziela, 16 grudnia 2012

Makowiec zawijany

Postanowiłam, że w tym roku sama upiekę na święta makowce. Sięgnęłam więc po sprawdzony już na wielu blogach przepis pochodzący z Moich wypieków i upiekłam strucle makowe wcześniej z myślą, że je zamrożę i jedno ciasto będę miała z głowy ;). Zamiast robić sama masę makową kupiłam w sklepie już gotową. Bałam się trochę co z tego będzie bo dość, że nigdy nie piekłam makowców to i nigdy nie korzystałam z takich gotowych wynalazków :). Makowce wyszły pyszne i niestety nie doczekały do świąt :) muszę znow piec ehhh. Nikt się nie kapnął, że masa jest z puszki (nawet moja ciocia, która specjalizuje się w makowcach :) Jak jej powiedziałam, że masa jest z puszki to poprosiła, żebym jej tez kupiła bo ile to roboty mniej :)) O mały włos, a nie uratowałabym ani kawałka do fotki więc jak upiekę znowu to uzupełnię


Ciasto drożdżowe na 3 strucle:

  • 3 szklanki mąki pszennej + do podsypywania
  • 180 ml letniego mleka
  • 150 g margaryny (lub masła), roztopionej, ochłodzonej
  • 6 żółtek
  • 45 g świeżych drożdży lub 21 g suchych
  • 6 łyżek cukru
  • 1,5 łyżki oleju
  • pół łyżeczki soli
  • 1,5 łyżki spirytusu (lub np. wódki, rumu)
    1 duże opakowanie cukru waniliowego (16 g)
Masa makowa u mnie Dr Oetker (850 g):

 Ponadto:

  • lukier
  • trochę maku do dekoracji
  • pergamin/papier do pieczenia
  • olej

Wykonanie ciasta drożdżowego

Drożdże rozpuścić z cukrem oraz mlekiem (letnim) i odstawić na około 15 minut. Dodać pozostałe składniki i wyrobić ciasto, dodając na koniec rozpuszczony tłuszcz. Odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce. Ja wstawiłam  na noc do lodówki i rano miałam cały garnek ciasta.

Następnie ciasto drożdżowe podzielić według uznania (ja dzielę na 3 części), rozwałkować prostokątne placki( u mnie miały tak ok. 30x25 cm), nałożyć masę makową, zawinąć w posmarowany olejem pergamin, zostawiając około 3 cm (nie zakrywając boków), w formie tuby. 

Piec w temperaturze 180 - 190 stopni przez około 30 - 40 minut.
 
Ciasto można polać lukrem i posypać makiem. 
 
Smacznego :)


11 komentarzy:

  1. wzorcowa strucla makowa, moja mama dałaby się za nią pokroić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym roku kupiłam mielony mak,czeski!Super!Sparzyłam mlekiem i pogotowałam 15 min!lepszy niż przearomatyzowane masy makowe z puszek!polecam, do kutii i makowca!Wesołych Swiąt!

      Usuń
  2. Uwielbiam makowce. A Tw wygląda bardzo smakowicie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) smakował nawet tym co nie przepadają za makowcami :))

      Usuń
  3. Wygląda jak robiony przez moja babcię. Pycha. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A co z bialkami, miały być potrzebne a nic dalej o nich nie ma

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W pierwszej wersji miałam robić mase makową dlatego taki zapis tam figuruje, zaraz poprawię ponieważ w ostateczności zdecydowałam sie na kupną masę makową. Białka można zamrozić lub upiec bezę :)).
      pozdrawiam

      Usuń
  5. wyglada pieknie a jak smakuje?sama upieke

    OdpowiedzUsuń
  6. Przeczytajcie proszę skład masy makowej (sama chemia !!!!!!!!!)

    OdpowiedzUsuń